‘Μα διάβαζε τρεις ώρες χτες, πως δεν έγραψε;’
‘Αφού στο σπίτι μου τα γράφει, εδώ γιατί;’
‘Κάθομαι μετά τη δουλειά και την διαβάζω, πάει βράδυ βέβαια να τελειώσουμε’
‘Τις εκθέσεις τις γράφουμε μαζί, μόνη της δεν μπορεί.’
Θα μπορούσαμε να συνεχίσουμε με δεκάδες άλλες φράσεις που κάθε γονιός έχει ξεστομίσει και που αφορούν αυτό το θρυλικό ‘διάβασμα στο σπίτι’. Το τι ακριβώς συμβαίνει στη διάρκεια αυτού του διαβάσματος είναι ένα μυστήριο που ούτε ο μέγας Σέρλοκ θα έλυνε.
Αλλά για να πιάσουμε το νήμα απ’ την αρχή ας ξεκινήσουμε με μερικές εσφαλμένες αντιλήψεις, και συγκεκριμένα το ‘διάβαζε δυο / τρεις / τέσσερις ώρες χτες τα Αγγλικά’ για παράδειγμα. Κανένα παιδί στην ηλικία που μας αφορά δηλαδή από τα 8 του περίπου μέχρι τα 11 ή 12 δεν διαβάζει για τρεις και τέσσερις ώρες. Και αν το κάνει δεν είναι γόνιμο να το κάνει, ούτε έχει λόγο να το κάνει. Επίσης είναι κάτι που δεν αποδίδει εφόσον μιλάμε για ένα μόνο μάθημα ή δυο. Το πολύωρο διάβασμα είναι βαρετό, κουραστικό και από ένα σημείο και μετά ανώφελο. Μετά από λίγο οι κινήσεις γίνονται μηχανικές και το παιδί απλά δεν απορροφά την πληροφορία. Και δεν είναι μόνο αυτό. Πολλές φορές το παιδί θα κάνει πολλή δουλειά με εντελώς λάθος τρόπο με αποτέλεσμα να μη μαθαίνει τίποτα. Θα σας δώσω ένα συνδυασμένο παράδειγμα που βλέπω συχνά στις τάξεις των Αγγλικών μου στα μικρά.
Ας υποθέσουμε ότι ένα παιδί έχει να μάθει ορθογραφία τις παρακάτω λέξεις.
apple = μήλο
ball = μπάλα
cat = γάτα
dog = σκύλος
egg = αυγό
Υπάρχουν πάρα πολλοί τρόποι να τις μάθει, ένας απ’ αυτούς είναι η αν τιγραφή και γι’ αυτό όλοι σχεδόν οι καθηγητές γλώσσας βάζουν αντιγραφή. Πάει λοιπόν το παιδί στο σπίτι, ξεκινάει την αντιγραφή, την οποία κάνει ως εξής.
Φάση 1η
apple
a
a
a
a
a
Φάση 2η
apple
ap
ap
ap
ap
ap
Φάση 3η
app
app
app
app
app
και ούτω καθεξής με όλες τις λέξεις. Αυτό είναι αφενός μια βαρετή διαδικασία, απ’ την άλλη το παιδί δεν γράφει την λέξη ολόκληρη και ‘απέξω’ ΟΥΤΕ μια φορά. Γράφει μόνο γράμματα. Μπορεί λοιπόν να κάνει την αντιγραφή αυτή μισή ή μία ώρα, να πει ότι διάβασε – και να το πιστεύει – οι γονείς να θεωρούν ότι ‘τους βάζει πολλά στα αγγλικά, μια ώρα πήρε μόνο η αντιγραφή’ και το παιδί να επιστρέψει στο φροντιστήριο και να μην γράψει τίποτα.
Εκεί πολλές φορές ο καθηγητής θα θεωρήσει εσφαλμένα ότι αφού δεν τα έμαθε με τις 5 φορές αντιγραφή χρειάζεται παραπάνω. Δέκα.
Το πόσο καταστροφικό είναι αυτό είναι πιστεύω αυτονόητο πλέον. Το παιδί θα βαρεθεί τη ζωή του, θα συνεχίσει να γράφει τα γράμματα το ένα κάτω από το άλλο, θα τα διαβάσει και μια φορά, θα τα γράψει απέξω άλλη μια και θα πάει ξανά αδιάβαστο στο φροντιστήριο.
Ένα πράγμα λοιπόν που έχω βρει σωτήριο πραγματικά και που εφαρμόζουμε στα φροντιστήρια Ξανθάκη ανελλιπώς είναι να έρχεται πάρα πολλές φορές το παιδί σε ελεύθερο χρόνο του, και χωρίς καμία χρέωση για τους γονείς, να διαβάζουμε μαζί και να το δείχνουμε τους σωστούς τρόπους να το κάνει. Φυσικά κλειδί σ’ αυτό είναι να ασχολείσαι προσωπικά με κάθε παιδί και τον τρόπο διαβάσματος του. Αυτός είναι και ο λόγος που δεν αναφέρω εδώ αναλυτικά κάποια ‘πανάκεια’ μέθοδο. Κάθε παιδί μαθαίνει διαφορετικά και αυτό το σεβόμαστε. Τις περισσότερες φορές η ανακούφιση είναι τεράστια όταν το παιδί καταλαβαίνει πόσο λίγα είναι αυτά που πρέπει να κάνει για να κάνει την ύλη κτήμα του. Αυτή η διαφορά φαίνεται επίσης άμεσα στη βαθμολογία κάτι που κάνει το παιδί να πατήσει στα πόδια του, να αποκτήσει εμπιστοσύνη και να πάει ακόμα πιο ψηλά.
Κλειδί σε όλη τη διαδικασία είναι η συνεχής ενημέρωση των γονιών και η επικοινωνία μαζί τους έτσι ώστε να έχουμε και άμεση ανάδραση από τις συμπεριφορές του παιδιού στο σπίτι όσον αφορά και το γνωστικό κομμάτι αλλά και τη γενικότερη στάση που ακολουθεί, γι’ αυτό και στα φροντιστήρια Ξανθάκη η συγκεκριμένη επικοινωνία αφορά δομημένο κομμάτι της εκπαιδευτικής μας διαδικασίας.
Θέλουμε ένα διάβασμα γρήγορο, αποτελεσματικό, που να κάνει το παιδί να νιώθει όμορφα. Να κατακτά γνώση, να προχωράει και να εξελίσσεται. Και είναι υπέροχο συναίσθημα να βλέπεις ένα παιδί που δυσκολευόταν και που ξόδευε ώρες σε ένα αναποτελεσματικό διάβασμα να κατακτά αυτά τα περίφημα ‘μυστικά’ της σωστής προετοιμασίας.